15 Eyl 2008

Mini Beddua Sözlüğü_ Beta Sürüm

Halkıma hizmetim olsun, tepe tepe kullanın!

- Torpah başşan.

- Gan içen aha.

- Canın yarıla.

Bütün bunlar Erzurumluların kendilerine özgü beddualarından bazıları.


O kadar komikler ki.. Hepsi ayriyetten Türkçe tercüme gerektirir..

Teyzem biraz geç evlendi üstünüze afiyet. İsteyeni mi çıkmamış, dedem mi vermemiş, olmuş zamanında bişeyler..
Geçten geç evlendi zar zor biriyle. Kocası da pek genç sayılmazdı. Yani ne desem teyzem 35 falan olsa kocası da bir 10 yaş büyüktü ondan..

Bi de üstüne 6-7 sene çocukları olmadı. Teyzemden geçti geçecek bu çocuk doğurma dönemleri. Gitmedikleri doktor, saçma sapan üfürükçüler falan kalmadı..
Herbirine ayrı koçlar, koyunlar kurban ediyorlar. Ben küçücük yaşımda her defa ayrı bir kavga
çıkarıyorum, siz nasıl hayvanlara kıyarsınız diye..

Neyse efendim geçten geeeç teyzemin bir kızı oldu. O zamanlar da biz aynı apartmanda karşılıklı dairelerde oturuyoruz.

Küçük kuzenim yaramazlık yapmış birgün, ne kadar yapabilir ki zaten 2-3 yaşında mı ne.. Teyzem de kızmış buna koymuş kapının önüne, arkasından da bir dolu 'Erzurum'ca' beddua saymış..

Annemi evde yok sanıyomuş, annem de almış Derya' yı eve kapatmış kapıyı, kapı deliğinden teyzeme bakıyolar. Bi yandan da kıkır kıkır gülüyorlar.

Teyzem diyor ki; 'biyyy torpah başşan' 'anam gan iççen aha' 'cannın yarrılaa'

Sonra tabi bi telaş sarmış, bakmış çocuk yok. Annem de masuz aklı başına gelsin diye Derya' yı çıkarmamış bi süre evden.
İşte o sırada teyzemin canı yarılmıştır herhalde korkudan..

Sen onca sene kısırım ben çocuğum olmuyor diye ağla, nerdeyse gözleri kör olacaktı.
Sonra da kıza etmedğin bedduayı bırakma.

Anlamayanlar için açıklayayım (anlayan bir ben mi varım acaba?);

- Torpah başşan; toprak başına demek. yani öl, üstüne toprak atalım gibi birşey.

- Gan içen aha; kan içine aksın, yani iç kanama geçir tadında.

- Canın yarıla; bedenin yarılsın, patlasın, parçalansın..

- Gara telve gusasan; ölürken kan kusmak.

- Davun goltugan vura; koltuğunun altına öldürücü bir darbe gelsin, geber.

- Golera sizi toplaya; kolera hastalığına yakalanasıca.

- Boynun altında gala; bir yerden düşte boynun altında kalsın öl.

- Uyyyy seni iflah olmayasan; bir türlü iyileşme, şifa bulama.

- Uyyy yetip yerişmeyesen; büyümeden öl, yani hobbit kal.

- İki gözzün ögen aha; tek göz de değil, ikisi birden önüne aksın kör ol, geber.

- Uy seni paramparça olasan her bir parçan bir yanda gala; bunu babaannem anneme söylemiş zamanında. Anlamışsınızdır herhalde, bir nevi çağdaş William Wallace olasan demiş anneme.

Gördüğünüz gibi hemen her bedduanın önünde 'uyyyy' yada 'vışşş' gibi anlamsız vurgu kelimecikleri yer alıyor..

İşin inceliği cümleye bir hız ve sinirle o vurgu kelimeciklerinin üstüne basa basa ve mümkünse en yüksek ses tonunuzla başlamak, devamını yine sinirli ama daha düşük bir sesle, bitirişi ise en son kelimenin üstüne iyice basarak, yani bazı harfleri iki kere söyleyerek beddua etmenizde. Mesela 'basasan' değil de 'bassasan', 'gusasan' değil de 'gussasan' gibi..

Yani benim teyzem az yarım akıllı, o çocuk iyi bu beddualarla hala yaşıyabiliyor. Annemin ise babaannemden gelen beddua sonucu 'gırh parçaya ayrılmamış olması' ilahi adalet dedirtiyor insana..
Babaannem de az değildi yani. Ben bütün uyuzluğumu ondan almışım kesin. ''Kendisi öldü ama ruhu sende yaşıyor der annem hep''.
Gülerek söyler ama artık bilemiyorum ne kadar ciddi ne kadar değil.

6 yorum:

a. gizem dedi ki...

en çok gan içen aha' yı beğendim ...biraz önce ofistekilere yani kendi masamın etrafındaki3 kişiye tahmin etmeleri için yüksek sesle okudum :)
böyle de bir hizmet verdik hani... :)

lale dedi ki...

Hem Türkçe, hem değil.
Söylesinler, hem karşıdaki anlamaz hem de insan içini dökmüş olur :)
Bir bedduadan daha fazla ne beklenir ki..

Adsız dedi ki...

alooo...tekrar hosgeldin Istanbul'a :-) Resmen buralardan gun sayiyordum bu kiz ne zaman geri donup de su bloga birseyler yazacak diye :-)

sen Sevnur'a gonderdigim cicilerini aldin mi bakimmm???

bi haber var bana, sabirsizlikla bekliyorum tepkini, muhahahahahaaaaa....

hadi opuyorum cok!? mucxxxxxxxx

pire xxx

lale dedi ki...
Bu yorum yazar tarafından silindi.
Adsız dedi ki...

hoşgeldiniz lale hnm
bende blogunuz takipçilerindenim:)
hakiken, en beddua beddualar bu okuduklarım,yani allah korusun diyorum.

lale dedi ki...

hoşbulduk, sen de hoşgeldin :)

erzurum usulü beddualar, söylediğiniz zaman o kişi bi daha ömür boyu kendine gelemez valla...
dikkatli kullanmakta fayda var :)