28 Şub 2010

Beni Taklit Ettiler, Yazılarımı Da Çaldılar!

Ne çok duyuyoruz öyle değil mi? Blog yazanların yazıları sıkca çalınıyor, taklitleri gün geçtikce çoğalıyor, ama taklitler asıllarını yaşatıyor vs.

Az evvel düşündüm de, eğer bir tane blogda daha 'Vogue Artık Türçe' gibi bir başlık ve yazı görürsem düşüp bayılacağım! Bir defile olur, ertesi gün 50 blogda birden aynı haber, aynı fotoğraflarla birlikte, aynı ingilizceden türkçe'ye çevrilmiş haliyle...

Çoğu kişi de haklı aslında, evet, içerikleri taklit ediliyor, evet, yazıları çalınıyor. Gerçekten de doğru.
Ama kaç kişi özgün içerik üretiyor ki?
Hepsi birbirinin aynı konuları işleyip, yazınca ortaya başedilemez bir kopyala+yapıştır sorunu çıkıyor. Sen gidip elin Amerikan sitesindeki fotoğrafları al, üstüne sitenin ismini yaz, altına da çevirisini yap tek kelimesini bile değiştirmeden, kendi yorumunu katmadan yaz. E ne olacaktı ki?Tabi başkasında da aynı haberi göreceksin. Ne yaptın ne kattın ki? Hem ayrıca o fotoğrafı gidip sen mi çektin ki üzerine ismini yazıyorsun? Sanmıyorum ki bunun iznini alan kişiler olsun, varsa da alnından öper özürümü dilerim, o ayrı.

Herkeste dekorasyon önerisi, Victoria B. ne giymiş, ne yapmış, yok efendim Channel 2010 yaz koleksiyonu, odur budur.
Yapılmaya çalışılan şey aynı, bakılan içerik çekilen siteler aynı, fotoğraflar aynı, yorumlar aynı...

Sanıyoruz ki içeriğimiz çalındı, hayır, bence biz yabancı blogların içeriğini çalıyoruz arkadaşlar. Birbirimizde görsek saç baş girip kavga çıkmazsa eğer ben de ne olayım. Ama elin gavuru olunca, nasılsa görmez, görse de ses etmez diye al al koy bloğa. Etsy'den al, designsponge'dan al, ne link ver ne bişey.

Bir de bu açıdan düşünmek lazım bence.

Aslında amacım gerçekten kimsenin kalbini kırmak ya da olay çıkartmak, durduk yerde laf sokmak falan değil. çok severek okuduğum takip ettiğim üstüne alınmaması gereken bloglar da var, alınmak isteyenlere ise yapacak birşeyim yok kendileri bilir.

Bu benim düşüncem, paylaşmak istedim...

32 yorum:

Somethin'Special dedi ki...

Altına imzamı attım bende :)

Haydins dedi ki...

Hiiç üstüme alınmam gayet özgün içeriğe sahibim hıh :)

Merve dedi ki...

Tüm düşüncelerime tercüman olmuşsun.. :)
Vogue aynen benımde içimi baydı..almaya hevesliydim almaktan soğudum o derece..IFW de aynen böyle olmuştu tüm bloglarda.!

Bu taklit işi çok fena hakikaten..Nihan demiş ki ben ruyamda bile model düşünüyorum..Bende öyle olduğum için çok iyi anlıyorum! Birşeyler üreten herkes yeni birşeyler yapmak,yaptığından daha da keyif almak adına sürekli üretiyor,kendini geliştiriyor ama birileri gelip hiçbir çaba göstermeden senden,oradan,buradan çalıp çırpıp her telden çalan birşey ortaya koyuyor..Ne kadar taklit de koksa insanı çok rahatsız ediyor..

Tabi bir de şöyle bir durum var hani pazarlarda bazı şeyler hazır satılıyor onları alıp ben yaptım veya başkasıda alınca benden gördü demelerini komik buluyorum ben..zaten onu binlerce insan görüyor herkes herseyin farkında

İşin özü,kimse kimseyi kandırmaya çalışmasın..çok belli oluyor :))

Flame dedi ki...

Cadıcım ne diyeyim haklısın.. Yabancı sitelerden aldığım fotoğraflara isim yazmıyorum ben.. Üşenirim zaten :D Ama yazanlarda sanırım yerli siteler, bloglar kopyalıyor diye yapıyor.

Crafty Engineer dedi ki...

Sinirlenme tatlım :) Kimmiş o seni kızdıranlar söyle de uçurayım bloglarını :P

Şaka bir yana hakikaten doğru söylüyorsun. Benim de Vogue haberlerini okumaktan, aynı markanın defile fotoğraflarını 30 blogda aynı şekilde görmekten içim darlandı.

Blogger olmak aslında özgün olmak demek bir yerde. İnsanlar bizim bloglarımızı okuyorsa farklı birşeyler gördükleri, farklı tatlar aldıkları için. Yoksa şekilleri farklı içerikleri aynı birsürü kopyadan öteye gidemezler.

Bir kez daha anladım ki, seni okumamın -ve de sevmemin:)- nedeni işte böyle doğal ve dürüst bir şekilde aklına gelenleri yazman.

Öpüyorum kocaman :D

kendimden geriye baktım dedi ki...

ben de düşünmüştüm bunları bir hayli:) hatta ne alsam ne koysam bloga korkumdan linki vermeyi asla ihmal etmiyorum biri çıkıp bir laf edecek diye. aslında orjinal olan çok fazla birşey de yok ortada. bir çok proje yabancı bloglardan alıntı. bence yapılsın da artık internet diye birşey varsa bunlar olacak. ama sen yapıyorsan başkaları da yapar. yani ufacık bir taklitlerini görünce bıdı bıdı yapmasınlar. gerçekten komik oluyor.

Marjo on makeup frenzy dedi ki...

Katılıyorum, ben de öyle düşünüyorum. Zaten çok bariz herşey, herkes JustJared'da gördüğü resmi kopyalayıp bloğuna yapıştırıyor, öyle ki aynı resmi 50 blogda görüyorum. Herkes içeriğinin çalındığından şikayet ediyor ama dergilerden görselleri ve haberleri tarattırıp bloğuna eklemekten çekinmiyor. İçeriği aldıkları yerden izin almak, yazdıkları yazıda bahsedip link vermek gibi etik huyları olmadığı gibi üstüne bir de kendi adlarını basıyorlar. Hayretle izliyorum.

zizim bizim dedi ki...

kaynak göstermekten utanıyorlar herhalde. resmin üstündeki yazıyı özenle silenler bile var, ne olacak yani orada dursa??, anlayamıyorum..

Çileksuyu Sibel dedi ki...

sevgili uyuz cadi kalemine saglik zevkle takip ediyorum..bende fark ettim son zamanlarda dekorasyon dergileri gibi gercekten bir cok blog,ya da moda dedigin gibi..belki zamanla hersey aynilasiyor..hani yemek bloglarinda bir bakiyorsun bir donem hep yesil kek...ama belki de tesaduf herkes ayni dergiyi okuyor ya da ayni tip yemegi pisiriyor...sevgiler..

geveze baykuş dedi ki...

moda, makyaj vs yazan bloglarda sık sık yaşanıyor galiba bu durum. hayır sanki o kıyafetleri kendileri tasarladılar da bi de üstüne tantana.

zişniko dedi ki...

aynı konuyu defalarca görmekten fenalık geliyor. okumuyorumda zaten.

bellatrix dedi ki...

katılıyorum.

kişiselliğin tavan yaptığı bloglar veya bu tarz iç dökmelerden çekinmeyen bizler bu açıdan daha rahatız ama "moda blogu" denen bir naneye sahipse insan ve kendisi gerçekten bir şey üretmiyorsa, o zaman kopyala yapıştırdan başka çaresi kalmıyor sanırım.

Gerçi o zaman neden blog açmaya zahmet edilir, bilmiyorum. Takip edilme hissi için olsa gerek?

uyuz cadı dedi ki...

Nihan'cım, muck :)

Haydins, herkes öyle diyo zaten :)

Merve, evet gerçekten de anlaşılıyo yani. İnternet küçük bi yer aslında.

Flame, ben de üşeniyorum ya :) nasıl uğraşıyolar anlamıyorum. Mesela diğer bloğumda kendi çizdiğim resimlerimin üzerine yazıyorum da, elaleminkine niye yapıyolar hiç anlamıyorum.

crafty enginieer, çok sinirlendim yaa :)) evet özgün olmak lazım, ama mesela birisi hem özgün olamayabilir hem de blog yazmak isteyebilir. ona da birşey diyemiyorum, sadece çıkıpta çaldılar demesin bari di mi? ben çaldım, onlar da benden çaldı diye düz mantık yürütebilir. bence :)
ben de öptüm mucukoo

kendimden geriye baktım, di mi? ben de tam senin yazdıklarını söylemek istemiştim, zaten başkasından tırtıklamışsın yani, daha ne çaldılar diyosun ki? sen değil tabi, genel söyledim :)))

Marjo on makeup frenzy, aynen. bugünün konusu da arnavut kaldırımında ayaktan çıkan pabuç mesela :) yazın da azıcık değişik bakın olaya ne biliim espirili olsun falan. amaaan okumicaksın olucak biticek aslında, ki zaten çok çok az blog takip ediyorum ben de.

zizim bizim, üşenmiyolar da di mi? ay ben bazen kendi yaptığım şeyelerin fotoğrafını çekmeye yazmaya üşeniyorum ya.

uyuz cadı dedi ki...

çilesuyu sibel, çok doğru söyledin. bi dönem moda oluyo bazı şeyler, aynıları dönüp duruyo.
benden de sana sevgiler, teşekkürler :)

geveze baykuş, ben de buna çok gülüyrum işte. kendileri yapmış olsa ne tantana çıkaracaklar çok merak ediyorum. yolarlar valla hepimizi :)

zişniko, ben de okumuyorum artık. en güzeli.

bellatrix, sıkıntıdan da olabilir. herkesin var benim de olsun mantığı belki de :)

alis dedi ki...

Çok doğru yazmışsın. Günde 2-3 post yapan bazı bloglar benim de takip ettiğim yabancı bloglardan kopyala+yapıştır postlar sayesinde reader'da her daim en tepede. İnsanın yabancı kaynaklarda gördüğü ve beğendiği şeyleri blogunda kendi kitlesi ile paylaşmasından doğal birşey olamaz. Ama üç fotoğrafı bir araya getirip de üstüne isim yazmanın bir manası yok. Öyle görünce özellikle sormak gerek, pardon o fotoğrafı sen mi çektin diye. Fotoğrafa isim yazmaya üşenmiyorlar ama (başka bloglar o kaynağa ulaşamasın diye) kaynaklarına link vermeye güya üşeniyorlar. Bazıları bit kadar adını yazıyor, bazısı onu bile yapmıyor. Blog etiği kural 1: Resim aldığın yere link verilir arkadaş!

Hatta en doğrusu resmi gördüğün yere ve resmin asıl sahibine(fotoğrafçı, stilist, satıcı, basılı dergi vs.) ayrı ayrı link verilmesi.

uyuz cadı dedi ki...

alis, öyle güzel yazmışsın ki daha üstüne yorum yapacak birşey kalmamış. çok doğru hepsi.

Lydia dedi ki...

bu yazının üzerine bloğumun ismini basıp yayınlayabilir miyim? :P

uyuz cadı dedi ki...

lydia, aa olur tabi ki. sorman hata :))

Sena dedi ki...

ne kadar haklisin

uyuz cadı dedi ki...

sena, teşekkür..

ஐ : ) STİL DİREKTÖRÜ ( : ஐ dedi ki...

Hay yüreğine sağlık birde görselleri kendi çekmiş gibi. www. com yazanlar var ayıp ya etiklikten bahsediyoruz nerde ee ne yaparsın anacım üretemeyenler ancak copy paste eder hatta bazı uyanıklar hitleri artsın diye 2010 bilmem ne modası vs diye yazıyorlar ki ziyaret olsun :)

uyuz cadı dedi ki...

ediş ben bunlara diyorum ki içimden, yazıyolar ya elalemin resmine blog adı. kendileri çekse, biri de gelse alsa, yazsa aynı yaptıkları gibi ağzını yırtmazlar mı sence :)

Nine Oceans dedi ki...

Çok güzel yorumlamışsın her kelimende san aktılıyorum...
Bizede bekleriz...

Ays...

nineoceans.blogspot.com

uyuz cadı dedi ki...

teşekkürler..

impossible dedi ki...

Bu blogların 2000 küsürlü izleyici kapasitesi var ya bir de..dile kolay yahu 2000 kişi.Bu iki bin kişi gerçekten izler mi acaba..izlermi ki?

uyuz cadı dedi ki...

impossible, var heralde izliyolar demek ki.

brş gkhn dedi ki...

hislerime tercüman olan yüce kişilik :) o değil de sanırım sen buna önlem olarak birde kendi blogunda bir nevi bir koruma kullanıyorsun. Yazıların kopyalanmıyor sanırım. Ya da benim bilgisayarda bir halt var :D

uyuz cadı dedi ki...

hah o yüce kişilik ben mi oluyorum :))
senin bilgisayardan değil, benim blogda kopyalama engeli var.

geveze baykuş dedi ki...

aa, cadı nasıl yapılıyor o?

uyuz cadı dedi ki...

canım bi kod yapıştırıyosun bloğuna oluyo. eşim yaptı tam olarak hangisini kullandı bilemiyorum ama google'a yazarsan yapılışıyla birlikte bir sürü sonuç çıkar.

geveze baykuş dedi ki...

tamam, süpermiş :) sağol.

uyuz cadı dedi ki...

rica ederim :)