8 Şub 2010

Öncesi-Sonrası

Geçenlerde araba işlemlerini hallederken bir kendini bilmez (noter olabilir) bana, 'kızlık soyadınız?' dedi. O an öyle bir sinirlendim ayrıca utandım ki kalakaldım, 'hı? ne?' diye saçmalamış bile olabilirim.
Düşündüm, erkekler için niçin böyle bir ayrım yok? Evlenince onların soyadını alıyoruz buna ayrı bir gıcığım zaten (bknz.) ama bizler için bir de cinsel hayat ayrımı yapılıyor. Yani yaptın mı yapmadın mı? Seviştikten önceki ve sonraki soyisim, çok komik değil mi?
Bazı salaklar anlatır, 'ben kızken bıdı bıdı'. O ne ya? Bana ne yani fi tarihinde yaptığın aktivite öncesi sevişip sevişmediğinden?

Kız-kadın.

Düşündülkce gıcık oluyorum, ayırca bunun sağlamasını nasıl yapacaksınız ki? Belki kız gitti evlenmeden yattı adamla, ama hala kızlık soyadını kullanıyor, olur mu? Ya da evlendiler ama bir takım sorunları var, dişi kişi hala kız. Ne olacak şimdi? Kadın kadın diye sesleniyoruz.

Ya erkekler için de böyle abidik gubidik bir kıstas olsun, ya da bizi kendi halimize bırakın arkadaş! Azıcık adalet istiyorum.

40 yorum:

Leah dedi ki...

Ben en çok nikah memurunun "Şimdi sizleri KARI- koca ilan ediyorum" deyişine deli oluyorum. Karı ne ya?

zişniko dedi ki...

bu yazıya canı gönülden katılıyorum. erkeklerin feodal bakış açısının bize dayatması.sinir bozucu.

beetlejuice dedi ki...

Ben en çok bir form doldururken çok sinirleniyorum bu duruma. Bazılarında Bay, Bayan kutucuğu oluyor. Bazılarında ise boşluk doldurma. Bir keresinde o boşluk doldurma yerine Kadın yazmıştım, yaşımda 18-19 falan. Formu alan kadın öyle ters bakmıştı ki bana. Hayır, sana ne be çaçaron? Ayrıca bana göre erkeğin zıttı kadındır. XX kadındır, XY erkek! Bu ayrım bu kadar basit. Kız oğlanın zıttıdır. Küçük çocuklar için kullanılır. Bir de hemcinsler arasında. bütün kızlar toplandık şeklinde:) Bir kelimeyle cinsel hayatının durumunu belirlemek çok saçma geliyor. Bir de ne olduğum belli olmasın diye "Hanım" kelimesini kullananlar var ki onlar daha feci:)

puck-robin dedi ki...

Kadın deyin gitsin yahu, kız-kadın-bayan olayı nedir.
Bir kadına "ne güzel kadınsın" falan de eğer evli değilse hemen "ben kaıdn değilim" der. ne saçma şekilci şeyler bunlar.

JuVeNiL dedi ki...

ruhsal ve fiziksel olgunlaşmayla,bacak arasındaki bir zar arasındaki farkı anlayamayacak olanların yaptığı ayrımla kız-kadın olayını ayırt edememelerini gayet doğal karşılıyorum.. kadın olmak fiziksel ve ruhsal gelişmişliktir,seks cv'niz değil!

uyuz cadı dedi ki...

leah, bence de çok kaba. karı-herif ilan ediyorum dese içim rahat edicek :)

zişniko, aynen ya. utanmasam feminist olucam, evlenmiş barklanmışım feministlik biraz zor bana bu saatten sonra :)

çilli, haha kadın sana öyle mi baktı :)) amma kötü niyetliymş, ne yazıcaktın kız oğlan kız mı :)) ne salaklar var ya.

puck, hiç öyle alınganına denk gelmedim, biri söylese suratına puhaha diye tükürük fışkırtırım heralde :)

uyuz cadı dedi ki...

juve, yürü be kim tutar seni :) bi de şeyler var mesela 50 yaşına gelmiş evlenememiş, hala kız mı dicez koca kadına? komedi.

JuVeNiL dedi ki...

haha:D kız kuru cadı o kız kurusu:) bi de "kutu" olayı var,şimdi "kuru" yazarken aklıma geldi.. :S neyse ben daha fazla konuşmadan çekilim:) bir gün ikimizi kovacaklar buralardan..

uyuz cadı dedi ki...

haha sen söyleyince aklıma geldi, kuzenim kutu kutu derdi ben küçükken de anlamazdım. erkeklere derler ki hadi olum pipini göster amcalara, bizimkisi de kutu. onlara yapılır sazlı sözlü sünnet düğünleri, biz adet olduğumuzda utancımızdan bi hal oluruz kocaman olduk hala rahat rahat konuşamayız. saçmalık hepsi ya.

Somethin'Special dedi ki...

Hahah Juvenil ve sana çok güldüm Laliş' im, bunu bende düşünmüşümdür hep. Birde geçen gün seninle konuştuğumuz, hamileyim meselesi var.Iıı biz seviştik de :)

uyuz cadı dedi ki...

niyancan evet yaaa çok acayip diil mi? :)))

Jojee dedi ki...

cidden şimdi düşünüorum da kötü ya kızlık ne bu şimdi:S bende utandım bianda.

Jojee dedi ki...

cidden şimdi düşünüorum da kötü ya kızlık ne bu şimdi:S bende utandım bianda.

Ayşe dedi ki...

ben bi de bayan lafina cok sinir oluyorum. ne demek yaw? bir de seslenmek icin "bayan bakar misiniz" derler de, bakacagim varsa da kacarim oradan.

mesela genc kiz ne demek yaw. teenagersa anliyorum da 20sini gecmis insanlara genc kiz demeyi anlamiyorum. o yasi gectiyse kadindir. Aslinda super bir konuya parmak basmissin Lale. Yazdikca acildim. Kadin kelimesi socially constructed bir kelime. Yani Turk toplumu onu yuzeysel anlamindan cikarip farkli anlamlar ve degerler yukluyorlar.

Bazen bir "20'sini gecmis bir genc kiz"dan bahsederken kadin kelimesini kullaniyorum. Yani dogrusu o bence sosyolojik olarak, "daha evlenmedi, kiz o" diyince de karsimdaki, dilimi isirip oturuyorum. Ne biliyosun? :) Bekaret cogu toplumda onemli, ama bizler kadar, gunluk dili bile bu kadar etkilediginin ornegini cok gormedim...

(ha evet bir de evlenmeyen kadinlara ne diycez? onlara kiz dersek 15 yasindaki ne
oluyor, bebek mi?)
ben sustum tamam.

uyuz cadı dedi ki...

jojee, hehe dimi :) çok abidik.

ayşe, sen de pek doluymuşsun bu konuda :)) hoşuma gitti yazdıkların :) gerçekten türkler kadar bekaret manyapı millet yoktur. kanlı çarşaf sallamalar falan, şaka gibi yaa.

iyigecelerdebana dedi ki...

kanlı çarşaf sallama neya:DDD daha önceden duymustumda ilk defa tepki verdi beynim...ben sevıyorum erkek olmayı.böyle ayıca şeyleri yapmayı.özendim şimdi evlenıyım kanlı çarşaf sallandırcam ya.kolumu keserım yınede kanlandırırım çarşafı arkadaş ben erkegim.nıye bukadar komik geldi bir anda kanlı çarşaf sallandırmak.bu olayın ilki acaba nasıl yaşandı.gerdekte ulan aldık karıyı ama ya kız değilse diye korka korka karısına sokulan adam sonuçta bakıyor kız çıkıyor.cocuklar gibi seviniyor sevinçten ne yapacağını bilemeyince çarşafı alıp sallandırmayamı başlamış:D bu arada yazımda bazen karı dedım bazen kadın belkı hanımda demışimdir:D bence önemsiz bir detay.toplumda ayı çok olabılır ama görmezden gelırsen sorun olmaz.ha diyeceksınız nasıl görmezden gelelım.eee varsa bir çözüm söyleyin bilelim derim bende.

Ayşe dedi ki...

oyle oyle. insan bu kadar sosyoloji okuyunca gozune batiyor... hem seviyorum meslegimi bu yuzden, hem de sevmiyorum. bazen icimi karartiyor. ama insanlari aydinlatma fikri de hosuma gidiyor. ::)

ferulago dedi ki...

Ben kızken lafına ben de hep gülmüşümdür. Neyse ki artık kullanımı azalıyor, yaşlılar kullanıyor hep. Onları da anlamak lazım. Onların zamanında evlenene kadar bakire olmak en önemli özellik olduğundan kadınların bilinçaltına işlemişler. 13-14 yalındaydım yerine ben kızken diyiveriyorlar :) Bayan lafına ben de gıcığım ama nedense kadın demekten utanır oldu toplumumuz.

pride dedi ki...

Bu gece iyi hayatım yıllar önce yazlıktayız heralde sene 92-93 falan. Sahilde oturmuşuz herkes nüfus cüzdanını almış ailesinden zar zor bakıcaz diye. Anaaaa bi baktık bizim kızlardan birinin kimliğinde medeni hal bölümünde bakire yazıyor.Tabii o zaman bu neden farklı diye düşünmüştük sonra sonra farkına vardık olayın gül gül öldük.Yazık kızcağız 3 sene konuşmadı bizle sonra kimliğini değiştirdiler.Sen yazınca geldi yine aklıma ahhhhh eski günler:)

uyuz cadı dedi ki...

iyigecelerdebana, o durum aslında çok eski de değil, hala birçok yerde var. hatta şundan 3-5 sene evvel bir arkadaşımın kuzeni evlenmişti, düğün için gittiler şehri tam anımsayamıyorum ama doğudaydı galiba. gecenin bi yarısı oğlan ailesini aramış, sonra onlar da kızın ailesine haber vermiş, adetten yani. bu olmuşta, anlattığında çokk şaşırmıştım ve çüş demiştim.
konuştuğumuz şeylerin de çözümü yok ne yazık ki, erkekler her şartta kadınları ezmeye meraklı. tarfikte bile o kadar zorlanıyorum ki, bazen diyorum yanıma bi polis otursa kaç kişiye ceza yazar acaba? adam şöyle bi dönüp bakıyo, kadınsın ve arabada yalnızsın ikinci kere durup yol verip vermediğine bile bakmaya tenezzül etmeden basıyo gaza. neden? kadınsın diye. dün bile biriyle birbirimize girdik, ben hızla giderken sinyalsiz önüme kırdı, kornaya bastım uzunca, önce bi durdu, sonra baktı ben kadınım ve arabada yalnızım, o da kornaya bastı, el-kol hareketleri eşliğinde önüme kırmaya devam etti.
eşim kullandığında kimse böyle yapamıyo niyeyse? ya da yanımda o varken ben kullanıyosam yine gayet terbiyeli davranıyolar.
ÖKÜZ işte naparsın? çözümü yok, öküz geldiler öküz gidecek bunlar.

ayşe, ay ne güzel bi bölüm okumuşsun. ben de çok isterdim. sen beni aydınlat hep olur mu? :)

ferulago, evet eskiler kullanıyo genelde. çünkü günümüzde ben kızken diyebilme yaşı 13-14 falan, yurtdışında böyle de ülkemizde de ortalaması 18 falandır diye tahmin ediyorum. kolay kolay ben kızken diyemiyolar galiba :)

uyuz cadı dedi ki...

pride, haha eskiden öyle bişey vardı di mi? bütün yazdıklarımı geri almak istiyorum zira bu bizim medenileşmiş halimiz. şaka gibi milletiz ya, gerçekten.

Haydins dedi ki...

Ayy bende bu mevzulara çok kılım..Önceki soyadınız diyebilir tabi, görgü eksikliğinden kaynaklı kızlık soyadı tabiri bence..En sinir olduğum şeyde kocanın nüfusuna geçmek..Benim nüfusum Kadıköy'deydi gitti nerelere, bir de gören hemşeri muhabbete yapmaya çalışıyor sinirden ölüyorum!! Kadıköylüyüm ben kardeşim olmadı anamın babamın memleketindenim!!

uyuz cadı dedi ki...

haydins, evet ya ennn gıcık olduğum şey. soyum değişti sanki olaya bak ya. anam belli babam belli, ne demeye hayatımın 25'inci yılında tanıdığım bi insanın soyuna geçicem ki?
saçmalık, ben yine de babamın soyundayım tabi ki kim ne derse desin.

Ayşe dedi ki...

bak bu kutuk degismesi cok bozuyor beni... ben babamin soyadini da (kizlik soyadi demedim dikkat cekerim) kullaniyorum. ama yine de gitti esimin kutugune... hic alisamadim valla... ayrica mesela neden cocuklara istersek hem anne hem babanin soyadi verilemiyor... tamam belki babanin kutugune yazilabilir, ama ben isterdim cocuklarimin babamin soyadini da almasini... belki hepsine babamin soyadini koyayim gobek adi diye... careler tukenmez... :)

tatlisubaligi dedi ki...

bu mevzu cok sacma bir durum, genel olarak nutun bayanların rahatsız oldugu bir durum esasen ama ilginctir ki; biz annemle notere gittigimizde noterdeki gorevli (ki kendisi erkek) evlenmeden önceki soyadınız diye sordu anneme, madem boyle bir ayrım var yapılabilecek şık bir hareketti..

ama bayanın soyuna ait bir isim neden degisiyor evlenince ona ayrıca kılım

Sibel dedi ki...

Aynen ben de böyle düşünüyorum, altıma imzamı atıyorum, ohhh içime sular serpildi! Harika yazmışsın, eline sağlık!

Sibel dedi ki...

Aynen ben de böyle düşünüyorum, altıma imzamı atıyorum, ohhh içime sular serpildi! Harika yazmışsın, eline sağlık!

aylin dedi ki...

kesinlikle katılıyorum sana ben birde evlendikten sonra nüfus cüzdanında değişen memlekete sinir oluyorum ne yani evlendim hop değiş hiç bilmediğin bir yere geç olmadı diyelim yeniden eski yere dön bu ne ya bu ne saçmalıktır yahu...

uyuz cadı dedi ki...

ayşe, sen söyleyince düşündüm bunu. çcuk meselesi gerçekten saçmalık, benim babamın iki tane kızı var. hiç kendi soyadını taşıyan torunu olamicak mı? üstelik çocuğu 9 ay karnında taşıyan, annelik eden kendi çocukları, erkek tarafı ekmek elden su gölden torun sahibi olmuş oluyo.
ay yok ya, gerçekten çok sinirlendim. yapmicam çocuk mocuk :))

tatlısubalığı, ne kadar ince düşünceli bi kişiymiş. şaşırdım, takdir ettim.

sibel :)) teşekkür

aylin, ya sırf evlendik diye soyumuz sopumuz her haltımız değişiyo kardeşim. yine yatıp kalkıp dua edelim ki anamızı babamızı görmemize izin veriliyo, o bile anayasa ile engellenebilirmiş yani.
bi de merak ettiğim şu, bu malca kuralları kanunları ilk kim düşünmüş koymuş? ona ve etrafındakilere nasıl mantıklı gelmiş kabul görmüş. ayrıca 2010 yılındayız hala nasıl değişmemiş?

aylin dedi ki...

evet ben anlamıyorum bu saçmalığı böyle bir erkek manyağı toplumuz erkek egemenliğinden başka birşey değil bizim hiç bir hakkımız yok her ne kadar var deniliyo ise de ben inanmıyorum ve de çok sinir oluyorum.ama bide bunu gülerek kabul edenler var yaa bana şimdi hiç bilmediğim görmediğim memleketlisin diyorlar birde saçma dedimi de kızıyolar:Sçocuk konusunada katılıyorum sanki bir tek adamın bu çocuk benim soyum sopum yok kaç yaşında evlendiysen o yaşta başka tarafa geçiyorsun.ay ne doluymuşum amma konuştum yav:)

uyuz cadı dedi ki...

aylin, konuştukca coştuk çok komiğiz :) ama senin yazdıklarını okuyunca iyice sinirlendim ben, çocuk mocuk yok bu saçma düzene :)
ya düşünsene kızın var doğurmuşsun büyütmüşsün onca yıl, soyadın değişik. ay ne garip yaaa gebertirim valla elalemin erkeğinin soyuna geçmeye kalksın hele neler yaparım neler :)))

cicada dedi ki...

nasıl nasıl nasıl doğru söylediklerin sonuna kadar katılıyorum ben de en az senin kadar gıcığım bu memlekette kadın olmak o kadar zor ki aahh ahhh lalecim...

aylin dedi ki...

dimi ya:))banada doğur doğur diyolar işte anca yok yok istemiyorum ya niye bu düzene çocuk yapayım bak gene sinirlendim:)neyse sustum..

uyuz cadı dedi ki...

cicada, ne yazık ki her zaman çok zordu kadın olmak. hala öyle.. vampir gibi konuştum ben de, yüzyıllardır yaşıyorum :p

aylin, hehe yapma yapma boşer herkes yapmış nasılsa biz kusur kalsak nolur?

Nilay dedi ki...

http://www.kgm.adalet.gov.tr/gg/turkmedenikanunu.pdf

merhaba, bunu bir okuyun isterseniz, aslında kanun değil ama tasarı.
arastırıyorum son durum nedir diye..


yukarıdaki link ile ilgili kısa bir özet:

MADDE 187- Kadın, evlenmekle kocasının soyadını alır; ancak evlendirme memuruna veya daha sonra nüfus idaresine yapacağı yazılı başvuruyla kocasının soyadı önünde önceki soyadını kullanabileceği gibi, sadece önceki soyadını kullanmaya da devam edebilir.


...
evet bir değişiklik yok ne yazık ki...yukarıdaki sadece bir teklif ve değerlendirilmemiş.Avrupa insan hakları mahkemesinden sadece evlenmeden önceki soyadını kullanabilecegine dair karar cıkartmış bir kişi var ve bu mahkemenin kararları kanun hukmunde, yani Türkiyede uygulanmak zorundadır.. Ancak bunu dikkate almamışlar ve uygulamıyorlar..aslında su anda mahkemeye basvurup ben kendi soyadımı kullanmak istiyorum diyerek İnsan hakları mahkemesinin kararını gostermek haklı oldugunu ispatınız olacaktır ve yine yeniden bunu da yapan başka bir kişinin basvurusu kabul edilmemiş.


Ay öyle karışık yazdım ki ben bile anlamadım özür dilerim :(
kısaca evet aslında kanuni hakkımız var ama kullanamıyoruz.

uyuz cadı dedi ki...

nilay, ne güzel yazmışsın. hiçte karışık değil çok güzel anladım ben. teşekkür ederim.
bi ara haberlerde duymuştum sanki, artık evlenenler kendi soyisimlerini kullanabilecek gibi birşey ama ne oldu ne bitti sonrasında takip edemedim.
ben bu işin peşini bırakmicam ama dur bak, çok dokunuyo yaa. kocamızı seviyoruz iyi hoşta, kendi adımızdan niye vazgeçiyoruz anlayamıyorum. şimdi benimki sinir olur bana orası ayrı, ben evlendikten sonra tam 4 sene kimliğimi değiştirmedim soyismim öyle kalsın diye :) mecbur kaldım bi işlem için eski kimliğimi kabul etmedilerde yeniledim.
araştırıcam, teşekkür ederim tekraradan.

Nilay dedi ki...

:) rica ederim ne demek..

benim eşim iki soyadı kullanacagımı soyledigim zaman "valla kararını ver, ya benim soyadımı kullanırsın yada evlenmeyiz" demişti...ben o gun basiret baglanması nedir ogrendim işte :)))
bir taraftan pek te işime gelmiyordu, zaten iki adım var iki de soyisim eklenince tam meksikalı gibi olurum diye pek umursamadım sanırım.
İnsanın inatlaşması gereken yerlerden birisi burasıydı ve ben onu kacırdım, hala buyuk bir taş şeklinde oturuyor icimde..

buradan cıkarttıgımız ders: kardeslerine kendi soyadlarını korumaları icin bunu anlat ve ne olursa olsun dedigini yaptır, kızına kendi soyadına sahip çıkmasını bu yasından itibaren öğret [yaş 2,5 :)]

uyuz cadı dedi ki...

nilaycım bu erkeklerde ayrı bi onur meselesi heralde. kendilerini bizim yerimize koysalar acaba bırakırlar mı soylarının adını?
ben de iki soyisim kullanacaktım ama olmadı çünkü hem benim hem eşimin soyismi 4 harfli, ve 2 harfi aynı :) yani o kadar karşık ki, zaten telaffuzu zor şeyler hele ikisi birden tekerleme gibi oldu.
bendeki de şans işte.. keşke daha uyumsuz olsalardı :)

Nilay dedi ki...

Evet şans işte :)
bazen istesek te olmuyor , yapacak birşey yok..(şimdilik)

uyuz cadı dedi ki...

evet canım, şimdilik ;)